środa, 22 października 2014

Ciasto drożdżowe z winogronami - Schiacciata con l’uva

Schiacciata con l’uva - włoska drożdżówka z winogronami 

 

Po upieczeniu

Wyrobione ciasto przed wyrośnięciem

Pierwsza warstwa ciasta

Druga warstwa ciasta

Tyle zostało po 20 minutach od wyjęcia z piekarnika :)

Schiacciata con l’uva, jest plackiem na cieście chlebowym z winogronami. Szczególnie popularna jest we Florencji i okolicach, tradycyjnie wypiekana podczas winobrania. Przepis jest wykonany z najprostszych włoskich składników, czyli: winogron, ciasta chlebowego, rozmarynu i oliwy. Tradycyjny przepis zawierał tylko ciemne winogrona, ale ja trochę go zmieniłem i smakuje równie pysznie. 


Składniki: 
  • 2,5 szklanki mąki + 0,5 szklanki do podsypywania
  • 3/4 szklanki letniej wody 
  • 4 dag świeżych drożdży 
  • 8 łyżek oliwy 
  • 6 łyżek cukru 
  • szczypta soli 
  • 1 łyżka rozmarynu (ja użyłem świeżego, ale może być suszony) 
  • 40 dag ciemnych winogron 
  • 20 dag zielonych winogron (użyłem małych bezpestkowych) 

Zaczynamy od rozpuszczenia drożdży w letniej wodzie. Mąkę wsypujemy do miski, dodajemy rozczyn z drożdży, 4 łyżki oliwy, 4 łyżki cukru, szczyptę soli i rozmaryn. Całość wyrabiamy do momentu aż ciasto zaczyna odchodzić od rąk, po czym zostawiamy do wyrośnięcia na godzinę. 

Winogrona myjemy, czerwone kroimy na pół i wyjmujemy pestki, a zielone zostawiamy całe. Jeśli robicie ciasto z zielonych winogron z pestkami, to również należy je przekroić na pół i powyjmować pestki. 

Formę wysmarowujemy oliwą, ja użyłem okrągłej tortownicy o średnicy 25 cm. Piekarnik nastawiamy na 180 stopni C (góra-dół). Wyrośnięte ciasto dzielimy na dwie połowy i każdą z nich rozwałkowujemy na rozmiar formy. 

Pierwszą połówkę ciasta układamy na spodzie formy, posypujemy połową winogron, polewamy równomiernie dwoma łyżkami oliwy i posypujemy jedną łyżką cukru. Następnie nakładamy drugą połowę ciasta i czynność z winogronami, oliwą i cukrem powtarzamy. Brzegi ciasta zostawiamy bez owoców, tj. na zdjęciu. 

Ciasto pieczemy 50 minut. Można podawać ciepłe, ale nie gorące, świetnie smakuje obsypane cukrem pudrem. 

Smacznego!

1 komentarz: